De Biersommelier - De P van Perceptie

vrijdag, 14 oktober, 2011 - 13:38

Neem nu Heineken. Voor de meeste Belgen dicht bij het absolute nulpunt dat je met bier kan bereiken. Reinvented water, fucking close to water....enz. Allemaal lieve woordjes waarmee we het meest geëxporteerde bier ter wereld bedenken. Tot dat bier in een blinde smaaktest door Test Aankoop bij de vijf beste pils bieren gerekend wordt. Net zoals wij oordeelden in onze Bierpassie tasting van pils bieren, al zo'n tien jaar geleden. Heineken is een perfect gemaakt bier, zonder enige off-flavour. Ik dronk het nog tijdens mijn verlof in Zuid-Frankrijk, en kan je verzekeren dat het –weliswaar ijskoud getapt- heel goed smaakte na een zwempartijtje in de Middellandse zee.

Als je bieren blind proeft, hebben ze allemaal dezelfde kansen. Het is vaak heel confronterend. Zo proefden we in een ander tastingpanel van tripel abdijbieren eens een nieuwkomer van Alken-Maes, hun Grimbergen Goud. Blind natuurlijk. Iedereen dacht dat het van een kleine brouwerij kwam, het was zo lekker en bijzonder, dat kon niet van de grote jongens vandaan komen.

Het is goed dat we soms eens terug met de voeten op de grond gezet worden. Bieren worden vaak 'gemaakt' door de reclame. Het beste bier uit het Leffe-gamma is hun tripel. Maar daar wordt niets voor gedaan. En dus drinkt niemand het. Corona is nog zo'n geval. Is er nu één bier dat smaaklozer voor de dag komt? Maar heel Amerika drinkt het, want het is "cool", en op een bepaald moment stak het zelfs Heineken als nummer 1 importbier voorbij. Trouwens, nog zoiets, in de States dronk men zoveel Heineken omdat men dacht dat het een Duits bier was. En er zijn nu eenmaal veel Duitse immigranten. Stella Artois maakt nu furore in Amerika ( met dank aan de Anheuscher-Bush-distributie), maar de Yankees denken dat het een Frans bier is, en de reclamespot met al thema ' she's a thing of beauty' speelt zich af in een Parijse nachtclub...

Niemand dronk bij ons nog Stella omdat men dacht dat je er hoofdpijn van kreeg. Het marktaandeel kalfde jaar na jaar af en daar kon Jupiler van profiteren. Primus-pils van Haacht deed nooit mee ondanks een derde plaats in de recente Testaankoop-test. Waarom? De perceptie tegen. Haacht kon geen goed bier maken, terwijl ze momenteel een van de beste pilsen en ook een van de beste tripel abdijbieren (Prior Tongerlo) maken.

Dit alles om maar aan te tonen dat de perceptie door de consument van heel groot belang is voor een bier. Alles wat Duvel Moortgat nu aanraakt wordt goud. Chouffe, Liefmans en nu weer De Koninck: het zijn of worden allemaal successen. Omdat we de perceptie hebben dat het golden boys zijn. En het ultieme vooroordeel is dat we bij kaas wijn moeten drinken. Niets is minder waar: bier gaat daar veel beter bij. Wijn bevat teveel tannines, en kan de kaas meestal niet de baas. Bier snijdt door het vet van de kaas, en verfrist het palet. Maar het zal nog lang duren eer we de "kaas en wijnavonden" kunnen vervangen!